Konsolidacja VAT w Gminie i Powiecie
Konsolidacja VAT w Gminie i Powiecie
Home :: Konsolidacja VAT w Gminie i Powiecie
Konsolidacja VAT w Gminie i Powiecie
Gminy staną w najbliższym czasie przed koniecznością dostosowania procedur rozliczeń VAT do zmian na gruncie tego podatku. Od 1 stycznia 2017 roku centralizacja rozliczeń VAT stanie się faktem.
Potrzeba dostosowania wynika przede wszystkim z nowelizacji przepisów ustawy o VAT w zakresie stosowania tzw. pre-współczynnika oraz wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w kwestii podatkowego statusu gminnych jednostek organizacyjnych.
Zmiany w ustawie o VAT, które wejdą w życie z początkiem nowego roku oraz oczekiwany wyrok TSUE wymuszą swego rodzaju rewolucję w rozliczeniach VAT przez gminy. W związku ze zmianami gminy zmuszone będą wdrożyć procedury kompleksowego zarządzania podatkiem VAT.
Oczekiwane zmiany nie są jednak jedynymi problemami, z jakimi borykają się gminy w zakresie rozliczeń VAT. Problemem, z którym już teraz zmaga się większość gmin jest optymalne planowanie oraz sporządzenia odpowiedniej dokumentacji w celu zastosowania częściowego odliczenia podatku VAT od inwestycji, które w przyszłości wykorzystywane będą tylko w części do działalności gospodarczej gminy.
Takie częściowe odliczenie podatku może mieć miejsce przykładowo w przypadku budowy, remontu lub modernizacji budynków jednostek oświatowych, sal gimnastycznych, budynków urzędów, czy domów kultury.